اضطراب چیست ؟ و چرا انسانها مضطرب می شوند؟

اضطراب نوعی ناراحتی و بیمناکی است که گاهی اوقات نشانه های آزارنده و ناخوشایند بدنی دارد که این نشانه ها عبارتند از از سخت شدن عضلات، افزایش ضربان قلب و تند شدن تنفس، خشک شدن و دهان، معده درد، عرق کردن و لرزش. در زمانی که اضطراب شدید می شود سر گیجه، ضعف، درد ناحیه سینه، تارشدن دید، احساس خفگی، داغ شدن یا سرد شدن پوست، حالت تهوع، تکرر ادرار و اسهال نیز جزء علایم آن می باشد .

در زمانهایی که خطری انسان را تهدید می کند، اضطراب بجاست، زیرا اضطراب به انسان کمک می کند تا خطر را تشخیص داده و از آن اجتناب کنند . اظطراب با افزودن هوشیاری و انرژی ، کیفیت عملکرد انسان را بالا می برد اما وقتی شدت اضطراب خیلی زیاد و ماندگار باشد کیفیت عملکرد را کم کرده و انسان را عاجز می نماید در نتیجه نابهنجار می شود . بنابر این اضطراب از شاعترین مشکلات روانی محسوب می شود که جدای از احساس ناراحتی و بدبختی و اجتناب ، دامنه سبک زندگ انسانها را محدود و گاهی عواقب وخیمی دارد.

انسانها بر اساس 3 نشانه زیر می توانند بفهمند که اضطرابشان نابهنجار است .

1-     نگرانی : به کوچکترین نکات توجه می کنند همه چیز را زیر ذره بین می گذارند ولی برای رفع آنها اقدامی نمی کنند.

2-     اجتناب : حذر کردن و دوری جستن از موقعیتهای اضطراب آور

3-     وحشت : اضطراب شمات ظرف چند دقیقه شدت می یابد نشانه های آن افزایش می یابد و احساس می کنید می خواهید بمیرید .

علل اضطراب

1-     شیوه تفکر: (نظام باورها نقش مهمی در تعیین احساسات و رفتارها دارد و باورها ی اصلی بر تفسیرها و استنباط ها تأثیر می گذارد . بنابراین در اولین قدم مدیریت اضطراب مستلزم عوض کردن تفکر اضطراب آور است.

2-       استنباطهای مربوط به دنیای انسانها: استنباطها، تفسیر انسان از واقعیتها هستند. استنباطهای غلط ناشی از نتیجه گیری های عجولانه در عدم شناخت کامل وضعیت است  و مردم به چند شکل زیر رویدادها و شرایط را غلط تفسیر می کنند: 1- همه یا هیچ از صافی رد کردن ( متمرکز شدن روی اشتباهات و نادیده گرفتن نکات مثبت فکر خوانی ( نتیجه گیری های عجولانه و بی پشتوانه در مورد افکار مردم)

3-       ارزیابی افراد در مورد اتفاق  در حال وقوع: ارزیابی ها، سنجش و قضاوت در مورد وقایع و شرایط سنجش استنباطها هستند . ارزیابی اشتباه مثل استنباط اشتباه نشانگر نتیجه گیری عجولانه است .

4-       توقع ( فکر کردن بر مبنای باید های نا مشروط )

5-       باورها ی ناکام کننده که مهمترین آنها به شرح زیر است:

آلبرت الیس مهم ترین باورهای نامعقول را در چند باور زیر خلاصه کرده است:

*باید عشق، احترام و تأیید آدم های مهم زندگیم را جلب کنم و جلوی هر گونه عدم تأیید را بگیرم.

*برای آنکه ارزشمند باشم باید به خواسته ام برسم و در تمام کارها موفق شوم و اصلاً اشتباه نکنم.

*مردم همیشه باید درست عمل کنند و وقتی رفتار زیانبار، غیر عادلانه و خودخواهانه ای مرتکب می شوند باید سرزنش و تنبیه شوند.

*کارها باید طبق میل من پیش بروند، در غیر این صورت زندگی غیر قابل تحمل می شود.

*احساس بدبختی من به چیزهایی برمی گردد که کنترلی بر آن ها ندارم و برای رفع آن ها کاری از دستم برنمی آید.

*اگر نگران وقایع خطرناک، ناخوشایند یا ترسناک نباشم، اتفاق خواهند افتاد.

*اگر از مشکلات، امور ناخوشایند یا مسئولیت ها فرار کنم، زندگی شادتری خواهم داشت.

*آدم باید به آدمی قوی تر از خودش متکی باشد.

*اتفاقات گذشته، ریشه مشکلاتم هستند و همچنان بر احساس و رفتارم تأثیر می گذارند.

*وقتی دیگران مشکل دارند و احساس بدبختی می کنند، باید ناراحت شوم.

*نباید ناراحت باشم و درد بکشم. من تحمل درد و ناراحتی را ندارم و باید هر طور شده از آن ها اجتناب کنم.

*هر مسئله ای باید راه حل نهایی داشته باشد. راه حل نداشتن، غیر قابل تحمل است.

          مدیریت اضطراب :

برای مهار اضطراب مشکل ساز به روش نیرومندی برای تغییر دادن خود نیاز دارید که از جمله این روش ها عبارتند از:

 1-  استفاده از فنون خود یاری: در این روش شما می توانید به مرحله انتخاب هیجانات، رفتارها و راه رسم زندگی برسید. همچنین باید بتوانید روشی برای مشاهده کردن خود و تغییر دادن خود بیابید تا به کمک آن فواید حاصل از خودیاری را حفظ کنید. افکار ، هیجانات و رفتارهای واقع بیانه ای که با رویدادها و شرایط زندگی شما تناسب دارند را انتخاب کنید  به جای خفه کردن هیجانات و تجربه های متعدد سعی کنید با آنها مواجه شوید.

فرایند خودیاری دارای سه مرحله است :

الف- آموختن مهارت های اختصاصی: که اجازه دهد با مشکلات اضطرابی کنار بیایید . این قضیه ابتدا شما را آرام کرده و احساس کنترل را در شما بیشتر می کند.

ب‌-    مواجهه: روبرو شدن با وضعیتهای ترسناک به شکل برنامه ریزی شده و ساخت مند از طریق مهات های مقابله ای

ج‌-     کسب باورهای اصلی جدید جهت تشخیص و تغییر فرضیه ها و قواعد زیر بنایی نا کارآمد

2-     بررسی مشکل و برنامه ریزی که شامل :

الف: جمع آوری اطلاعات در مورد شکل و عوامل دخیل در آن

ب: تشخیص راهبردهای محافظتی : هر کسی روشی برای کم کردن اضطراب دارد. راهبردهای محافظتی اصلی سه نوع هستند:

الف- اجتناب: آیا از قرار گرفتن در وضعیتهایی که حدس می زنید در آنها مضطرب شوید اجتناب می کنید و به سرعت از این وضعیتها خارج می شوید ؟

ب‌-    وارسی: آیا دائماً به خودتان اطمینان خاطر می دهید که یک خطری وجود دارد .

ج‌-     خشک زدن: آیا وقتی احساس خطر می کنید میخکوب می شوید؟ آیا عضلا تتان  می گیرید ؟

 

 

 

 

تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1392-4-10 11:55        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ